Proud As Lensa Crew....

Daisypath Graduation tickers
0

Diari TTJ FC - Kejohanan Piala Gothia 2011 di Gothernburg, Sweden

10 hari berada di negara asing merupakan pengalaman yang cukup bermakna buat 16 orang pelajar SMKTTJ yang terpilih mewakili Malaysia ke Kejohanan Piala Gothia 2011 di Gothernburg, Sweden. Pastinya perasaan bercampur baur tatkala kaki melangkah meninggalkan tanahair.. berjauhan dari keluarga dan rakan-rakan karib di sekolah, meninggalkan sesi pembelajaran di sekolah, membiasakan diri untuk hidup dalam budaya dan suasana yang baru tambahan lagi di bahu tergalas harapan yang cukup besar. Mereka pergi bukan atas tiket percuma, tapi harapan yang digalas itu membawa nama SMKTTJ  dan untuk memartabatkan sukan bola sepak perempuan ke persada dunia. Inilah pengorbanan yang harus dipikul oleh mereka tatkala usia masih muda.

Pasukan TTJ FC berlepas meninggalkan tanahair pada 15.07.2011 ( Sabtu ) dengan menaiki penerbangan dari KLIA  menuju ke beberapa destinasi iaitu Bangkok, Thailand dan Frankfurt, Jerman sebelum mendarat di Gothenburg ( Goteborg ), Sweden. Mereka selamat tiba pad 17.07.2011 ( Ahad ) lebih kurang jam 1.30 petang ( waktu Malaysia 6.30 petang ). Ternyata tempoh penerbangan yang  cukup lama, membuatkan mereka kelihatan sangat letih dan lesu ditambah lagi dengan keadaan yang cukup sejuk. Berdasarkan undian, TTJ FC berada dalam kumpulan 22 dalam senarai pasukan perempuan bawah 15 tahun.






18.07.2011 ( Isnin ), selepas bersarapan pagi, jurulatih pasukan Mr. SAM memberi taklimat berkaitan strategi permainan kepada pasukan TTJ FC sebelum bersiap sedia untuk menghadapi perlawanan yang pertama menentang Pasukan Norrkopping City DFF, Sweden.Tambah menarik, kem TTJ FC turut dilawati oleh Pegawai dari SKF Bearing, Sweden iaitu Mr. Larsberglie dan isteri yang mana beliau pernah datang ke SMKTTJ memberi taklimat awal sebelum berangkat ke Sweden pada bulan April 2011 yang lalu. Pasukan TTJ FC( biru ) bertolak ke lokasi perlawanan iaitu Valen 4 dan perlawanan menentang Norrkoping City DFF ( merah ) berlangsung pada jam 4.00 ptg ( Malaysia : 10.00 malam ). Jam 8.00 malam ( Malaysia : 2.00 pagi ), Majlis Perasmian Piala Gothia 2011 berlangsung dengan penuh gilang gemilang di Stadium NyaUllevi. Pada waktu ini, walaupun jam menunjukkan jam 8.00 malam, tapi suasana masih lagi kelihatan terang dengan cahaya matahari yang masih memancar. Stadium dipenuhi dengan puluhan ribu penonton yang datang dari seluruh pelusuk dunia. Dengan penyertaan sebanyak 1570 buah pasukan dari 73 buah negara dari seluruh dunia menjadikan Kejohanan Piala Gothia 2011 kali ini mencipta sejarah dengan penyertaan pasukan yang terbanyak sejak Piala Gothia ini dipertandingkan. Tambah menarik, TTJ FC berkesempatan bertemu dengan Y.B. DATO' SERI HISHAMMUDDIN TUN HUSSEIN yang turut berada di sana menyaksikan kejohanan ini.























19.07.2011 ( Selasa ) - Pasukan TTJ FC dibawa melawat dan bersiar-siar di sekitar bandar sebelum perlawanan kedua bermula. Jam 3.00 petang ( Malaysia : 9.00 mlm ) perlawanan kedua TTJ FC ( putih ) menentang Ska IK 2, Sweden ( kuning ) bertempat di Valen 2. Ternyata perbezaan saiz tubuh badan yang sangat ketara di antara TTJ FC dengan  pasukan lawan. Namun, TTJ FC tetap memberi persaingat yang cukup hebat kepada pasukan lawan.










20.07.2011 ( Rabu ) - Masuk hari ketiga, perlawanan dimulakan seawal jam 1.50 ptg ( Malaysia : 7.50 mlm ) bertempat di Ruddalen 2 dimana TTJ FC ( merah ) menentang pasukan Storfors AIK, Sweden ( biru ). Setelah perlawanan, TTJ FC dibawa menaiki feri untuk bersiar-siar di sekitar pulau.









21.07.2011 ( Khamis ) - Kem TTJ FC dikejutkan dengan panggilan telefon memaklumkan bahawa mereka terpaksa menghadapi satu lagi perlawanan menentang pasukan Remsle UIF ( merah ) dari kumpulan 23 jam 8.00 pagi ( Malaysia : 2.00 ptg ) di Aby 1. Selesai perlawanan, TTJ FC dibawa bersiar-siar sekeliling bandar dan ke taman tema permainan.














22.07.2011 ( Jumaat ) - Hari seterusnya, TTJ FC dibawa  bersiar-siar di sekitar bandar serta membeli belah pelbagai cenderamata dan mereka turut membeli belah pelbagai jenis t-shirt dan kasut untuk dibawa pulang ke tanahair. Paling menarik, TTJ FC turut mempersembahkan tarian 'Chicken Dance' untuk tontonan ramai dan tarian ini telah menarik perhatian ramai orang dan menjadi ikutan sejak dipertontonkan















23.07.2011 ( Sabtu ) - TTJ FC menerima jemputan untuk makan tengahari di rumah Puan Iera seorang rakyat Malaysia yang telah menetap di Gothenburg. Menu nasi ayam yang disediakan oleh  beliau membuatkan team TTJ FC terasa seperti berada di  negara sendiri. Terubatlah seketikan rindu pada keenakan makanan di tanahair setelah berhari-hari menjamah roti, cheese, maggi dan biskut. Kesempatan yang ada juga digunakan untuk melayari internet dan berhubung dengan keluarga di tanahair. Pada hari yang sama juga TTJ FC berpeluang menonton perlawanan akhir Piala Gothia 2011 bertempat di stadium utama.













24.07.2011 ( Ahad ) - TTJ FC bersiap sedia mengemas segala barang untuk persediaan sebelum berangkat pulang ke tanahair. Perasaan sedih dan hiba untuk meninggalkan bumi Gothernburg, Sweden yang telah menjadi rumah sementara selama 10 hari. Tambah sedih apabila terpaksa meninggalkan kawan-kawan baru dari negara lain terutama dari negara Zambia yang telah menjadi teman karib semenjak tiba di Gothernburg. TTJ FC menjadi pasukan yang terakhir dalam blok kediaman mereka yang meninggalkan perkampungan sukan untuk terbang pulang ke tanahair.














25.07.2011 ( Isnin ) - TTJ FC telah selamat mendarat di KLIA sekitar jam 6.00 petang. Sehingga jam 7.00 malam, barulah kelibat mereka muncul di balai ketibaan disambut oleh keluarga masing-masing. Seterusnya, bas dari JPN Negeri Sembilan yang telah sedia menunggu, membawa pasukan ini pulang semula ke SMKTTJ di mana Tuan Pengetua, Pen. Kanan, guru dan ibu bapa telah menanti sejak jam 8.00 malam lagi. Hampir jam 9.00 malam bas ini tiba diperkarangan sekolah. Walaupon kelihatan letih, TTJ FC kelihatan begitu gembira tatkala bertemu semula dengan keluarga dan tidak sabar untuk pulang menikmati hidangan yang disediakan ibu masing-masing. 






























Namun jauh disudut hati, rasa rindu pada pengalaman dan kenangan di Gothernburg, Sweden masih terbuku di dalam hati dan pasti kenangan ini tidak dapat diulang lagi. Pengalaman bermain dengan pelbagai pasukan lawan akan menjadikan TTJ FC lebih berpengalaman dan pastinya ini akan dijadikan pendorong untuk TTJ FC terus mempamerkan persembahan yang terbaik di tanahair sendiri.











DALAM KENANGAN..
















0 comments:

Post a Comment

Back to Top